Heipä hei kaikki entiset ja uudet blogini seuraajat. Olen ollut aikaisempina vuosina aktiivinenkin blogin kirjoittaja, mutta ruuhkavuodet - ts. muutto toiseen maahan, kodin myynti, aktiivinen talkoolaisuus oman koirarodun yhdistyksessä lehtitoimikuntineen on vienyt mun ajan siten, että blogi on ollut todella hiljainen. Amor'jade shelttien nettisivuja olen aktiivisesti päivittänyt sekä facea sekä instaa käyttänyt, mutta tää blogi on unohtunut kokonaan. Noh, nyt tähän tulee muutos, sillä tämä tulee olemaan mun seuraava ulosantikanava kaiken muun ohella. Ja muutos entiseen on, että täällä saatte nähdä ja kuulla mun omaa privaattielämää ja pohdintaa elävästä elämästä ihan toiselta kantilta -nimittäin opiskelijan roolissa. Jep, luit oikein. Opiskelijan roolissa. 

Haaveenani on ollut lähteä lukemaan hallintoa jo pitkään. Vajaa 10v sitten jo selailin talvisin Oulun yliopiston maisteritutkinnon pääsyvaatimuksia ja mietin ja pohdin sekä maisteriopintoja että myös ammattikorkeakoulujen järjestämiä YAMK-opintoja. Kävin jopa yhtenä vuonna (olikohan se vuonna 2015) OAMK:n YAMK-infopäivän, mutta totesin saman minkä miun mieskin -mun vapaa-aika kaiken aktiivisen social lifen ohella ei vaan riitä opiskeluun. Ja niin se sitten jäi. Missään vaiheessa en ole tuota ajatusta haudannut kokonaan, sillä olen aina ajatellut, että ihmisen on aina mahdollista kehittyä ja saavuttaa jotain, kun oikein haluaa. Ja tässä sitä ollaan. YAMK-opiskelija avoimen AMK:n kautta. 

Me myytiin viime keväänä, melkein tarkalleen vuosi sitten Haukiputaalta, Suomesta meidän unelmatalo ja pakattiin vähäinen tavaramäärä ja elukat autoon ja muutettiin Ruotsiin, Tukholman alapuolelle. Me ollaan molemmat töissä täällä ja mie hyppäsin myyntiedustajan roolista takaisin sairaanhoitajan housuihin ja työskentelen vastuusairaanhoitajana somaattisella osastolla Suomikodissa Tukholmassa. Mulla on pitkä työmatka, vajaa 90km ja asumme ihan maalla, peltojen keskellä - ja tästä syystä koko sosiaalinen elämä työn ulkopuolella puuttuu. Mun elämässä ei tällä hetkellä ole ku koti, mies ja koirat elikkä illat ja viikonloput voi kerrankin käyttää ihan itselle eikä huiskaamalla siellä täällä ja tuolla. Ja siitä se ajatus sitten lähti. Havahduin yhteishakuun aivan liian myöhään. Yhteishaku päättyi 1/4/2020 ja mie hokasin tuon haun edellispäivänä. Oulun AMK:een laitoin hakupaperit vetämään, mutta hakuun liittyi todella laaja ennakkotehtävä, jonka palautuspäivä oli heti viikon päästä enkä ennättänyt sitä tehdä. Niin ollen piti keksiä muut keinot opiskelun aloittamiseen, jotta saan heti käytettyä tätä mun vapaa-aikaa kunnolla ja tadaa! mun kasvattajakaveri Nina opiskelee Lapin AMK:ssa ja Nina vinkkasi mulle heti avoimen opintopolun mahdollisuudesta. Ja sillä tiellä nyt olen. Olen siis ilmoittautunut avoimen kautta opiskelijaksi, maksan opinnoistani itse ja suoritettuani tietyn määrän opintoja tätä reittiä pitkin, voin hakea suoraan tutkinto-opiskelijaksi. Koska tää nyt on se juttu, minkä mie nyt suoritan. En halua Suomeen palattuani olla edustaja forever, niin ihanaa kuin myytityö onkin. En myöskään halua olla rivisairaanhoitaja, vaan kaipaan haasteita ja tykkään vetää tiimejä -sen olen huomannut itsestäni. Niin ollen nyt seuraavat 2v menee opiskellessa Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK -tutkintoa, joka antaa pätevyyden toimia seuraavissa rooleissa:

  • osastonhoitaja
  • apulaisosastonhoitaja
  • palvelupäällikkö
  • palveluesimies
  • projektipäällikkö
  • projektikoordinaattori
  • kehittämispäällikkö
  • suunnittelija
  • erityisasiantuntija

Aivan kuten terveydenhuollon maisterin opinnotkin, YAMK-opinnot antavat erittäin laajan koulutuspohjan työskennellä hyvin erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä. 

Ensimmäinen opintojakso mulla onkin sitten äärettömän mielenkiintoinen, mihin tämä blogi sitten liittyykin - Sosiaalinen media työyhteisöjen työvälineenä. Tarkoitus on käyttää julkista blogia yhtenä opiskeluvälineenä ja heittää tänne ajatuksia opintoihin liittyviin aiheisiin. Very intresting! Minun kanssaopiskelijat pääsevät lukemaan blogiani ja meidän tulee arvioida toistemme blogeja ja mitähän kaikkea tähän vielä liittyykään -se jää nähtäväksi. Tervetuloa siis lukemaan kriittisin silmin ja avoimin mielin! Ja tsemppiä kaikille muille opintojaksoa suorittaville! Tästä se lähtee!